Een mooi verhaal over de Volkswagen T3 DOKA

28 september 2017 om 14:58 in Nieuws VW Bedrijfswagens Nieuws
T3 doka

De Volkswagen bus is in 91 afgeleverd bij een andere dealer en heeft zijn eerste 20.000 km daar gereden als demo/interne bus. In 1992 is deze Volkswagen bus door M. de Koning dealer afgeleverd aan een baggerwerken bedrijf uit Ouderkerk aan de IJssel. Dit bagger bedrijf heeft in totaal een kleine 20 syncro T3 bussen gereden. De meeste hiervan waren enkel cabine syncro’s.

Ergens in de begin jaren van deze eeuw is de Volkswagen bus stil gezet, samen met eigenlijk alle T3 syncro bussen die werden gereden. Niet omdat ze hun werk niet meer deden, maar omdat er door het baggerwerken bedrijf niet alleen maar in de omgeving werd gewerkt maar juist steeds verder moest gaan rijden. De grote afstanden icm de geringe snelheid van de T3 bussen en de stijgende onderhoudskosten (en steeds moeilijk vindbare syncro delen) maakte het dat ze stil werden gezet.

Omdat de Volkswagen bussen niet alleen een bedrijfsmiddel waren maar ook een hobby werden ze niet verkocht of verschroot maar grotendeels droog weggezet in een grote loods.

Via mijn werk kwam ik de Volkswagen bussen een kleine 16 jaar later op het spoor en kreeg ik de kans ze allemaal te kopen. Het totaal was toen 9 bussen waarvan 5 16” bussen. Daarbij zaten zelfs 2 uiterst zeldzame (ooit maar 33 van geproduceerd!) 16” enkelcabine bussen. Uiteindelijk zijn 8 van de Volkswagen bussen verkocht aan 1 persoon en is de laatste bij mij gebleven. Direct heb ik de Volkswagen bus weer apk gereed gemaakt en rij er nu alweer 1,5 jaar met veel plezier mee rond!

Martin den Braven